Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Acem meditatie, aaaaaaaaaaaaahh.., wat een verlich
Gepost door : Frank Meijer
Op: 14/02/2008 18:11
Acem meditatie, aaaaaaaaaaaaahh.., wat een verlichting!

Na jarenlang TM & TM-Sidhi-, zen-, vipassana-, adem-, yoga 1 t/m 8-, wellness-, wholeness-, oneness-, Avatar-, wandel-, Tai-chi, Qi Gong, kaars-, oerschreeuw-, contemplatie-, tantraseks-, eet-, drink-, slaap-, visualisatie-, droom- en vele andere vormen van meditatie intensief beoefend te hebben eindelijk thuisgekomen door beoefening van Acem meditatie.

Acem meditatie is doorontwikkeld door academici in Noorwegen in de jaren '60 '70 van de vorige eeuw vanuit TM meditatie.

Alle spirituele rimram, goeroeisme, rituelen, regels en semi-, sub-, pseudospirituele en andere rare denkbeelden en hersenspinsels van goedbedoelende mensen met veel fantasie en egotrippende zelfbenoemde 'meesters' zijn er uit verwijderd.

En wat blijft er dan over?
Een heldere, praktische techniek waar je niet van gaat zweven, niet ergens aankomt waar je niet wilt of hoort te zijn, maar waarmee je jezelf bewust wordt van te zijn waar je bent en daar soepel mee om leert gaan. Vervolgens kun je de eigen vrijheid ontdekken om jezelf te ontwikkelen naar waar en wat je wilt zijn.

Cursussen en info-avonden worden gegeven in Amsterdam, Leeuwarden en Groningen en op aanvraag van 6 of meer cursisten ook elders in het land. De cursussen worden gegeven door vrijwilligers op non-profitbasis.
Puur vanuit het enthousiasme dat ontstaat door beoefening van de Acem meditatie techniek.
De hele Acem organisatie is gebaseerd op basis van vrijwilligers en het non-profitbeginsel.

Jarenlang is het er door lieden die snel geld willen maken ingehamerd als zouden alleen duur betaalde cursussen en workshops leiden tot het hevig verlangde resultaat. Niets is minder waar! Acem meditatie leer je door een kostenbijdrage en verder niets. Wel met de mogelijkheid tot levenslange begeleiding en deelname aan uitgebreide meditaties tegen minimale bijdragen in de kosten.

Niet de waanzin uit het westen, niet de onaardse spirituele zweverigheid uit het oosten en niet de allesverterende, verhitte fixaties uit het zuiden, maar een onverwachte, nuchtere koelte vanuit het noorden doet het hart sneller kloppen en de geest tot rust komen.

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Wim Heins
Op: 19/02/2008 23:39
Hallo Frank, ik vind je item leuk geschreven.
Bedoel je eigenlijk ook te zeggen dat wat voor jou blijkbaar de ideale methode is, dat je daarvan denkt dat dit ook voor beduidende categorieën geldt van je vroegere 'klasgenoten' op toenmalige leerscholen??
In elk geval geldt het nu voor jou. Maar begrijp ik dan goed dat je met al die beproefde spirituele technieken en therapieën van voorheen, inderdaad geen bevredigend resultaat had, maar nu met deze benadering eindelijk voor het eerst wel??
Dan ben ik ook nieuwsgierig waarom dit volgens jou zo is. Want als je zo "hardnekkig" langzaam opschoot, niet voldaan was, of misschien ook te weinig voelde, hoe verklaar je dan dat dit nu opeens wel gebeurt? Dat is een kernvraag van je item.
En heb je dat gevoel van thuiskomen bij al die vroegere kosthuizen dus gemist? Kan het niet nu ook weer verdwijnen? Hoe lang doe je dit al? Waarin is dit zo essentieel anders? Of is er eerder met jou iets wezenlijk veranderd, maar wat dan? Hoe kan deze nieuwste manier nog zo wezenlijk verschillen van al de uiteenlopende dingen die je in het verleden hebt uitgetest?
Wim Heins

Gepost door: Frank Meijer
Op: 20/02/2008 11:31
Dag Wim,

Dank je wel voor je reactie en je uitnodiging om er op te reageren.

Het meest kenmerkende verschil met veel beproefde spirituele technieken is dat de ACEM meditatietechniek procesgericht is in plaats van doelgericht.
Dit verschil blijkt essentieel.
Er is geen doel en een drang tot langzame of snelle ontwikkeling is daardoor onnodig, wat in de praktijk een grote verademing blijkt.
Ook hoelang iemand de ACEM meditatietechniek al heeft toegepast is daardoor nietszeggend.

Boeiend is het om eens stil te staan bij het concept van snelle of langzame ontwikkeling.
Hoe doet iemand dat?
Hoe zou iemand dat überhaupt willen aanpakken?
Iedereen ontwikkelt zich immers als essentieel en even belangrijk onderdeel van het geheel.
Dus waar komt het idee vandaan dat er opeens afscheiding van het geheel mogelijk zou zijn en iemand zich daardoor sneller of langzamer zou kunnen of zelfs willen ontwikkelen?
Wellicht door een sterk gebrek aan ervaring van persoonlijke ontwikkeling?
Alles is altijd in beweging en in ontwikkeling en gevoelens van frustraties ontstaan vaak door het ervaren van een 'schijnbare' stilstand in iemands eigen ontwikkeling.
Bewustwording van het eigen proces is bewustwording van de eigen ontwikkeling.
Meer blijkt niet nodig.

Veel bewegingen die gebruikmaken van beproefde spirituele technieken kennen vaak 1 enkele gelukkige persoon of een kleine groep van gelukkige personen.
Daarnaast is er dan regelmatig sprake van een schare van hevig verlangende volgers die angstvallig hopen ooit ook nog eens zover te komen als het grote voorbeeld, vaak een meester of goeroe.
Ondertussen bewegen velen in de schare volgers zich vaak qua emotionele stemmingen tussen 'Himmelhoch jauchzend oder zu Tode betrübt'.
Uiteindelijk blijkt het dan toch vaak deprimerend om het leven op die wijze vorm te geven.

De doelgerichtheid van beproefde spirituele technieken veroorzaakt daarnaast niet zelden gevoelens van frustratie en onmacht omdat het doel (nog) niet bereikt is of vaak zelfs onmogelijk ver weg lijkt te liggen.

Of de ACEM meditatietechniek iets voor iemand is hangt er van af.
Als ervaring kan het beoefenen van beproefde spirituele technieken qua mentale, emotionele en lichamelijke belevenissen dusdanig boeiend zijn dat het iemand erg lang kan bezighouden zonder dat er behoefte ontstaat om eens voor een geheel andere benadering te gaan.
Wellicht moet iemand eerst helemaal uitgekeken zijn op het volgen?

Door beoefening van de ACEM meditatietechniek wordt iemand het verschil met het beoefenen van beproefde spirituele technieken snel duidelijk.

Hartelijke groet,
Frank Meijer

Gepost door: Wim Heins
Op: 10/04/2008 16:37
HET MIDDEL ALS HEILIG DOEL?
Doel van Acem is dus bewustwording van het eigen proces en van eigen ontwikkeling? Er is geen toewerken naar een effect, naar voldoening dat dit bereikt wordt of frustratie dat dit uitblijft??
Hebben jullie ook lieden die "niks ervaren" of is dat dan ook bewustwording van het eigen proces maar voelt dat dan ook nog goed voor ze of is goed voelen geen doel?

Je oppert dat iemand uitgekeken moet zijn op methode X om iets anders te proberen. Inderdaad schijnt me toe als methode X het al of niet beoogde stoppen betekent van migraine, slapeloosheid of zelfs van pijptabak roken, dat iemand dan met methode X door wil gaan. Uitblijvend effect doet uitzien naar iets wat wel een toegenomen heling schenkt.
Geldt deze omschrijving ook voor jouw Acem-beoefening.

Je schreef:
"Iedereen ontwikkelt zich als essentieel en even belangrijk onderdeel van het geheel. Dus waar komt het idee vandaan dat er opeens afscheiding van het geheel mogelijk zou zijn en iemand zich daardoor sneller of langzamer zou kunnen of zelfs willen ontwikkelen?"

Als je het mij vraagt: doordat het zo is. Mijn geloof is namelijk dat ik een individu ben, niet losstaand weliswaar, doch in interactie, maar niet totaal bepaald door het "geheel". Een "geheel" waardoor alles één is valt trouwens totaal buiten mijn belevingswereld. Ik geloof ook dat ik na mijn stoffelijke dood nog steeds een betere uitgave ben van een individu.
Nou goed, ik geloof dat individuen keuzes maken met consequenties voor hun eigen ontwikkelingsgang. Bijvoorbeeld drie levens schaatsen geeft in het vierde leven het gevoel dat je het al eens eerder hebt gedaan al laat je je toch op het ijs nog even een stoel in je handen drukken.
Ik kijk er niet van op dat sommigen met TM meteen diepe of heldere ervaringen hebben. Dit komt doordat ze geen eenheidsworst zijn. Ze hadden al eerder met dit bijltje gehakt, in tegenstelling tot minder goed ontspannende groepsgenoten die helaas tien levens lang hun tijd hebben verspild aan drankmisbruik. Die mensen met zoveel stille vrede onder handbereik, al denken ze alleen maar aan hun grote teen, zijn al spiritueel ervaren, net als wonderkind Wolfgang Amadeus met muziek.
Natuurlijk zal Amadeus in de juiste eeuw makkelijker zijn talent uiten dan in een cultuur waar hij eerst gehersenspoeld wordt door het rioolgeluid van een asocialenbuurt waar hij per ongeluk geboren wordt.
Zoals je ziet geloof ik in ongelukken en in individualiteit.
Je vandaag niets anders kunnende melden, met paranormale en semi-spirituele, althans hartelijke groeten,
Wim Heins

Gepost door: Frank Meijer
Op: 19/04/2008 12:41
Dag Wim,

Dank je wel voor je reactie en je uitnodiging om er op te reageren.

Het bestaan van een heilig doel behoort niet tot mijn geloofsysteem.

Naar wat ik heb begrepen van andere beoefenaars van Acem meditatie is er een gerede kans dat door regelmatige beoefening van Acem meditatie ontplooiing van eigen mogelijkheden en persoonlijkheid en verwerking van onafgewerkte zaken binnen de eigen persoonlijkheidsstructuur op gezonde wijze worden gestimuleerd.

Van mensen die Acem meditatie beoefenen die ik ken en die mij daarover hebben geïnformeerd heb ik begrepen dat zij ervaren dat hun dagelijks welbevinden toeneemt door regelmatige beoefening van Acem meditatie.

Wat persoonlijke wensen, behoeften, verlangens, doelen en ervaringen op een zeker moment van andere beoefenaren van Acem meditatie zijn, daarnaar kan ik alleen maar gissen.
Het beste wordt die vraag aan ieder individu persoonlijk voorgelegd.
Grote kans dat de antwoorden daarbij diverser en verrassender zijn dan van te voren valt te bedenken!

Zelf ervaar ik mij niet als lid van een Acem meditatiefamilie of -groep of -beweging of iets dergelijks, en mocht iemand daarnaar op zoek zijn, naar ik weet bestaat iets dergelijks niet.

Verschillende meditatietechnieken die ik heb beoefend, hebben mij vele en diverse ervaringen doen beleven, wat niet vreemd is gezien de multidimensionale aard van het bestaan. Meditatietechnieken en bijbehorende filosofieën of geloofsystemen die ik mettertijd als beperkend en/of belastend ging ervaren, waaronder beoefening van TM-meditatie, en -sidhi’s met bijbehorend geloofssysteem, heb ik losgelaten.

Zolang ik Acem meditatie voor mijn persoonlijk welzijn en persoonlijke ontwikkeling als boeiend, bevorderlijk en/of uitdagend ervaar schat ik de kans groot in dat ik deze techniek zal blijven toepassen.

Wat individualiteit betreft is bijvoorbeeld elke vinger uniek aan een hand (een soort individu), maar maakt tevens onlosmakelijk deel uit van het grotere geheel van een hand, die op haar beurt weer deel uitmaakt van een arm, etc.
De vinger kan aan de buitenkant worden bewerkt, het innerlijk van de vinger wordt van binnenuit door een groter systeem gevoed.
Individuele keuzen zijn vanuit een multidimensionaal gezichtspunt veel minder individueel als in 1e instantie aan de oppervlakte vaak zichtbaar is.

Geloof in reïncarnatie en een voortbestaan na een zogeheten ‘stoffelijke dood’ kan een beperkende invloed hebben op dagelijks functioneren in ‘het nu’ binnen deze ervaringswereld of dimensie. Geloofssystemen ondermijnen vaak het kunnen focussen op wat er in ‘het nu‘ plaatsvindt en leiden daardoor niet zelden tot rigiditeit.

Boeddha zou eens naar het bestaan van reïncarnatie gevraagd zijn en een antwoord gegeven hebben in de trant van:
‘Het hangt er vanaf. Als je er in gelooft zal het bestaan. Als je er niet in gelooft zal het niet bestaan. Het is niet belangrijk. Houd je er gewoon niet mee bezig.’.

Geloof in reïncarnatie heeft ook eens tot mijn geloofssysteem behoord. Ervaringen van diverse vorige levens die naadloos leken aan te sluiten op mijn toenmalige levensinvulling waren daarvan vervolgens het resultaat.

Ergens in geloven schept automatisch ervaring van bewijzen van waarin je gelooft.
Betreft het bij ergens in geloven dan afstemmen op ‘de werkelijkheid’ of op een vluchtig en collectief gedragen geloofsysteem?
Wellicht hoef ik mij enkel af te stemmen op een collectief door ervaringen van pianisten gevuld morfogenetisch veld om binnen korte tijd perfect piano te kunnen spelen zonder dat ik daarvoor eerst, al dan niet in vorige levens, noeste oefenarbeid op piano’s heb hoeven verrichtten?

Mijn persoonlijkheidsconfiguratie zoals die nu existeert heeft nooit eerder bestaan, dus waarom eventuele voorfasen bestuderen?
De kleuterschool interesseert mij ook al jaren niet meer.
Het heden is boeiend genoeg wat mij betreft.

Een slechter mens dan ik nu ben zal ik nooit worden, evenzeer zal ik nooit een beter mens worden, niet na een eventuele ‘stoffelijke dood’ of na welk voorval dan ook.
Slechtheid en goedheid zijn zeer relatieve begrippen die voortvloeien uit geloofsystemen.
Binnen het ene geloofsysteem is iemand dan misschien een heilige, binnen het andere geloofsysteem wordt diezelfde persoon misschien voor ongelovige hond uitgemaakt en zou dan zomaar de doodstraf voor zijn/haar gedrag en ideeën kunnen krijgen.

Volledig menselijk zijn zonder beperkt te worden door geloofsystemen is wat mij betreft het hoogst haalbare in deze wereld.

Mijn persoonlijkheidsconfiguratie en beleving zullen continue aan verandering onderhevig zijn, zoals ook bestaan continue veranderd.
Oog ontwikkelen en hebben voor wat er aan verandering zoal plaatsvindt in ‘het nu’ en bewustzijn en -wording van processen die daartoe aanzetten en die plaatsvinden ervaar ik als voldoende boeiend.

Een wijs mens schreef: ‘Als je vrij wilt zijn, geloof dan niet wat je zelf gelooft en geloof niet wat anderen geloven. En geloof mij ook niet.’.

Hartelijke groeten,

Frank Meijer

Quick reply

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |