Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Meditatie en Hallucinatie (Vipassana)
Gepost door : Tureluur
Op: 09/02/2007 12:06
Boeddhistische Vipassana meditatie heb ik geregeld beoefend in een "retraite" warbij je je de hele dag concentreert op de oefening van het "getuige zijn", namelijk van hetgeen je zintuigen waarnemen, maar ook van opkomende gedachten. Je "noteert" dit slechts. Je laat je hierdoor geenszins op sleeptouw nemen waardoor er immers een ellenlange reeks associaties aan zou worden gekoppeld (met zoveel aanhangwagentjes als op Schiphol de karren met bagage).
Binnen het boeddhisme geldt dit als een oefening in het onthechten, aangezien alle lijden daar verklaard wordt door hechten aan verlangens. Als ik me niet meer laat leven door mijn routines, maar voortdurend alert probeer te blijven op wat er in me omgaat (het wezen van Vipassana-meditatie), dan gebeuren er bij mij echter dingen, die ze binnen andere meditatietechnieken misschien "ontstressing" zouden noemen (dus iets wat je slechts moet laten passeren). Dit betekent voor mij nog niet dat het oninteressante verschijnselen betreft. Een schilder is zo al visueel ingesteld, maar als ik de hele dag Vipassana doe dan krijg ik complete video's te zien. Dat lijkt op sommige tripbelevenissen met drugs, al is het maar met marihuana. Je kunt dan soms naar de wolken kijken en daadwerkelijk monsters zien (dus niet zo van het lijkt er wel een beetje op). Je weet heus wel dat het zinsbegoocheling is, net als wanneer je de klanken van een viool tactiel tegen je huid voelt.
Zo zie ik bijvoorbeeld een rosarium waartussen wormen kruipen maar die worden vervolgens fallussen en daarna ontdek ik dat die fallussen daar groeien, sterker nog: dat er enorme bomen van penissen uit de grond komen die aangroeien tot woudreuzen. Niet dat ik zelf erectieve lading krijg, plus dat solo-sex tijdens een boeddhistische retraite uiteraard "verboden" is. Want dan geef je je over aan Maja in plaats van alert en achtzaam je indrukken te noteren.
In ontspannen toestand heb je ook wel eens sensaties die je niet zelf denkt maar die ook weer geen echte harde zintuiglijke indrukken zijn, zoals tijdens de "hypnagogische fase" bij het inslapen (of uitslapen). Wat ik bedoel lijkt hierop maar is veel sterker.
Er volgt een carnavalsoptocht van veelkleurige poppetjes die onbenullig dansjes uitvoeren en me zelfs beginnen te vervelen. Maar ik hoef er ook geen aandacht aan te besteden, sterker: de techniek is achtzaam te zijn zonder er aan mee te gaan doen. Zonder afstand te nemen van de wereld der begoocheling bereikt een mens immers nooit de eeuwige rust...
Hebt u ook interessante hallucinaties en bij welk soort meditatie dan?
Maakt u bijvoorbeeld een wereldreis?
Frits

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: H.Lo
Op: 20/02/2007 11:38
Om jaloers op te worden. Ik heb alleen maar dat ik tijdens de meditatie wegdroom dat ik wakker ben. Daar val ik dan soms met een klap uit vandaan. Dan kijk ik of ik uit een droom ben ontwaakt naar nog een droom waarin ik droom dat ik wakker ben. Maar nee nu weet ik het zeker: dit is de ware werkelijkheid, want ik ben me er bewust van in het hier en nu en niet pas na het incident.
Het is maar goed dat ik het zelf niet bepaal, want dan koos ik ook videofilms en zou meteen verslaafd worden aan mijn favoriete soort levende film.
H.Lo


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |