Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Maharishi Mahesh Yogi
Gepost door : paco painter
Op: 26/01/2007 18:38

Gistermiddag pakte ik wat borden uit. Die had ik in verband met een interne verhuizing in wat kranten verpakt en verder niet meer aan gedacht. Totdat ik ze gisteren weer tegenkwam in de magnetron die ik alleen als opslagplaats voor binnenkort weg te gooien rotzooi gebruik.

In die krant staat een artikel over de Maharishi Mahesh Yogi. Hij is de grondlegger van de Transcendente Meditatiebeweging. Zeg maar,de Andries Knevel van Mediterend Nederland. Maharishi hierna te noemen “Goeroe” heeft zij n hoofdkantoor in Vlodrop van waaruit hij zijn “Vredesregering Nederland” bestuurt. Ene Paul Gelderloos, topman van telecombedrijf Scarlet, heeft zich laten uitroepen tot premier van deze vredesregering.


Volgens de Goeroe werd de koude oorlog afgeschaft omdat meer dan 3000 volgelingen mediteerden. Ook de val van de Muur werd door de Goeroe geregeld, beweert hij zelf. Een aantal niet noemenswaardige details zoals de aanslag op de WCT-torens en de oorlogen in het Midden-Oosten is het meditatie-rescue clubje kennelijk ontgaan Zijn stelling dat Transcendent Mediteren invloed heeft op de wereldvrede, vind ik dan ook op z’n zachts gezegd voorbarig.

Zolang de door bommen en granaten afgerukte ledematen nog links en rechts,door het van onthoofdingen vergeven Midden-Oosten om je oren vliegen,zou wat bescheidenheid over invloeden op de wereldvrede, op z’n plaats zijn.

En nu zocht de Goeroe wat leidinggevend personeel (m/v) om de beweging weer wat nieuw elan in te blazen. Er werd een campagne gestart waarin 500 nieuwe leiders werden gezocht. Dat leek gemakkelijker dan gedacht want de nieuwe leiders moesten wel eerst even 17000 euro neertellen voor de cursus “aspirant bevorderaar van de wereldvrede”. Voor de Goeroe een bedrag van niets maar die kan makkelijk praten.Die heeft al giechelend zijn miljoentjes wel bij elkaar gemediteerd. Als je weet wat je moet betalen voor een cursus Transcendente Meditatie komt het bestaan van Goeroes’ paleis in Vlodrop ín een geheel ander licht te staan.Een licht dat niets met spiritualiteit maar alles met poen te maken heeft..

Twintig jaar geleden, toen ik nog zoekende was in deze wereld van nep en bedrog ,heb ik ook zo’n cursus gevolgd. Mij was beloofd dat de prestaties op alle vlakken significant zouden verbeteren mits ik maar 2x per dag zou mediteren.Alsof je het over een pak “Omo witter dan wit ” hebt. Ik zou zelfs onsterfelijk kunnen worden en dat had mij al moeten waarschuwen.Maar ja, de invloed van een blowtje hier, een blowtje daar en een blowtje everywhere, deed zijn invloed gelden. Ik wilde mij altijd voelen zoals na een blowtje maar dan zonder blowtje.Begrijp je het nog? De leraar, Jan heette hij (artiestennaam:Swamiebal), die de cursus gaf zat zich op een podium op een stoel rot te lachen en niets te doen.

Op mijn vraag waarom zijn ogen zo raar uitpuilden antwoordde hij stikkend van het lachen dat zoiets erbij hoorde.Einde uitleg.

Vorige week kwam ik hem toevallig tegen. Zijn ogen stonden weer normaal. ‘Ik ben een jaar na jouw cursus gestopt met die beweging’, zei hij. ‘Ik werd er helemaal gestoord van en het leverde mij niets op’

‘Wat doe je nu dan?’, vroeg ik belangstellend. Hij liet mij zijn kaartje zien: “Jan Burger, sub-manager sales “OMO significant beter” Waarmee ik maar wil zeggen dat je toch nog goed terecht kunt komen na een jaar of drie lummelen bij een Meditatiebeweging.Significant beter zelfs want vroeger ging hij op de knieën voor een giechelende Bin Laden look-a-like terwijl hij nu tot zijn oksels in de OMO zit. En dat maakt toch een significant verschil. Jezus, waar gaat het heen met de wereld.


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Henk
Op: 30/06/2007 20:48
Hier is het antwoord van Maharishi, on the evolutionary direction of Natural Law, 1998:
"The world has witnessed the rise and fall of monarchy, the rise and
fall of dictatorship, the rise and fall of feudalism, the rise and fall
of communism, and the rise of democracy; and now we are witnessing the
fall of democracy... the theme of the evolution of life continues,
sweeping away with it all that does not blossom into perfection."

Gepost door: Mia Haardrager
Op: 02/08/2007 12:06
HAD MAHARISHI MAHESH YOGI SEX MET MIA FARROW?
Maharishi's sexualiteit gewild borrelthema.

Neen, zeggen de bronnen:
http://www.thebeatlesinrishikesh.com/stories/miafarrow.html

Mia would later recount in her autobiographical book 'What Falls Away' that one day the Maharishi invited her to meditate with him, alone in his cave-like meditation room, in the basement of his bungalow. When they finished, and were standing up in the darkness, he wrapped his "hairy arms" around her in an embrace. Was it sexual or not? For sure, Mia felt it was. She bolted from the room, hurriedly packed her bags, quickly said goodbye to Prudence, and was out the ashram gate and gone. Sexual or not, the whole issue of the Maharishi's sexuality would later result in John and George leaving the ashram, and the Beatles leaving the Maharishi behind.

EDITORIAL, 2001, Dec 30 (VNN) Many people have heard that Maharishi Mahesh Yogi let the Beatles down by flirting with Mia Farrow. These accusations led to both John Lennon and George Harrison to dismiss the Maharishi as a Cheater.
It was at this point that John Lennon wrote the song "Sexy Sadie." According to George Harrison, John originally called the song, "Maharishi, Maharishi What Have You Done." But George convinced John to change the title to "Sexy Sadie, what have you done." Though both Beatles left disappointed, it now turns out that Maharishi was innocent of the charge. Thank God for George's foresight.
Bron: http://www.vnn.org/editorials/ET0112/ET30-7068.html


Beatles spiritual guru 'never made a pass at Mia Farrow'
By David Orr in New Delhi
Last Updated: 12:12am GMT 19/02/2006

The spat between the Beatles and Maharishi Mahesh Yogi in 1968 became an instant pop legend as perhaps the most bitter bust-up in the era of Free Love.
Now, after almost four decades of rumour and counter-rumour, a confidant of both sides has gone public with revelations that could upset many of the band's fans.
The spiritualist and author Deepak Chopra, a former maharishi disciple and a friend of the late George Harrison, has said that contrary to popular myth, the row was nothing to do with claims that the maharishi made sexual advances on Mia Farrow, the actress and friend of the band.
Instead, he said, the maharishi had objected to the group taking drugs at his home in Rishikesh, northern India. Dr Chopra told the Sunday Telegraph: "What isn't generally known is that the maharishi had got fed up with the Beatles taking drugs while they were at his ashram.
Dr Chopra said of the rumour that the guru had misbehaved with Farrow, who was part of the entourage: "There was never any truth to stories about the maharishi's womanising. When he was sick in the UK, he wouldn't even allow any female nurses near him. As for the stuff about Mia Farrow, that was complete nonsense. I met her years later and she asked me to tell the maharishi that she still loved him," he said.

Dr Chopra said Harrison later apologised to the maharishi during a visit to his meditation centre at Vlodrop in Holland where he now lives as a recluse. Nobody at the centre was available for comment.

Bron:
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/02/19/wyogi19.xml&sSheet=/news/2006/02/19/ixworld.html

Gepost door: Arjuna Jansen
Op: 03/01/2008 23:35
http://www.youtube.com/watch?v=3e7EMM4u1Eg meldt:

In 1967 the popular British rock group The Beatles learned Transcendental Meditation, and in early 1968 for varying lengths of time attended a Transcendental Meditation teacher training course in Rishikesh, India, under Maharishi's supervision.
The Beatles left the course before the end for various reasons, with much media attention given to John Lennon's statement that he left because he came to believe rumors that Maharishi had made sexual advances toward a young woman. According to several John Lennon biographies, the singer/songwriter felt "disappointed and betrayed" by Maharishi, to the extent that when Maharishi asked him why he was leaving the Rishikesh camp, Lennon reportedly snapped, "if you're so bloody enlightened, you should already know why."

Paul McCartney and George Harrison disputed the rumors in subsequent interviews. Also rumored was an incident related to actress Mia Farrow, who was on the course, but her account in her autobiography is ambiguous. She states: "Furthermore, at my level of consciousness, if Jesus Christ Himself had embraced me, I would have misinterpreted it."

Gepost door: Wim Heins
Op: 06/02/2008 12:40
MAHARISHI 1917-2008

Mijn hersens staan nu stil bij alle jaren,
die meditatie-memories deden vergaren.
Zo wordt imaginair een samenkomst gedacht
aan al wie in TM-beweging tot me is gebracht.

Neergestreken, uitgevlogen, liefde, haat:
ik voel hoe dit publiek vandaag in stilte staat
en mijmert ogenblikken, overzicht, verschiet,
nu dan de uittree van de Meester is geschied.

Wim Heins


http://www.nu.nl/news/1423308/10/Mahesh_Yogi_grondlegger_Transcendente_Meditatie.html

Gepost door: Mark
Op: 19/02/2008 23:06
MAHARISHI: EEN STERVELING.
De officiele krantenberichten over Maharishi's dood doen niets méér dan de propaganda van de TM-woordvoerders kritiekloos overnemen. Op zich is dat een goed teken, omdat kennelijk de belangstelling voor deze uitgerangeerde beweging zo gering is, dat men nauwelijks nog adem verspilt aan kritiek. Maar één punt van kritiek lijkt me heel nuttig. Namelijk het feit dat wij (ex)TM'ers in de jaren '80 en '90 moe gezeurd werden met fantasieverhalen over "lichamelijke onsterfelijkheid". Deze leugenachtige leer ligt aan de basis van de hele TM-gezondheidshype met haar panchakarmabehandelingen, olie, en gezondheidskruiden. Is er iemand van de beweging ooit onsterfelijk door geworden? Sterker nog, moet de dood van Zijne Onsterfelijke Heiligheid niet opgevat worden als een totaal wrange en bittere ontkenning van alles wat de TM beweging de afgelopen decennia heeft onderwezen? Ik ken TM leraren die serieus geloofden dat zij duizenden jaren oud konden worden. Ik wens hen er veel succes mee, maar Maharishi heeft niet bepaald het goede voorbeeld gegeven met zijn schamele 91 jaar! Had hij nou niet even kunnen wachten met dood gaan tot hij b.v. de 250 had gehaald (voor vedische begrippen nog steeds piepjong)?? Dan zou iedereen ter wereld zijn onsterfelijkheidsverhaal geloofd hebben!
Ik heb gelezen dat-ie vlak voor z'n dood in een ziekenhuis te Roermond opgenomen is geweest. Maar waar hij precies aan geleden heeft werd er niet bijverteld. Daar is de TM-beweging natuurlijk ook heel angstvallig over. Dat dekken ze liever toe, want Maharishi heeft tientallen jaren voor zijn volgelingen lezingen gehouden over vedische volmaakte gezondheid, met uitzicht op lichamelijke onsterfelijkheid. Wanneer je dan als Grote Verlichte zelf, net als alle gewone stervelingen, aan een ziekte dood blijkt te gaan, dan is dat natuurlijk een afgang van jewelste, en voor al die volgelingen die het verhaal over "onsterfelijkheid" hebben geslikt, een enorme afknapper. De TM-woordvoerders hebben het daarom maar over een "natuurlijke dood", alsof dat dan wél een voldoende verklaring zou zijn. In wezen sterft niemand echt een "natuurlijke dood", in de zin dat je als een vlindertje uit je cocon vliegt. Er is altijd sprake van een fysiek defect, anders ga je niet dood. En juist dat defect past niet in de TM-propaganda, zoals die jarenlang verspreid is.

Gepost door: Peins
Op: 26/02/2008 16:50
http://www.huffingtonpost.com/deepak-chopra/the-maharishi-years-the_b_86412.html

Maharishi-onderzoekers vinden op bovenstaand webadres een gedetailleerd verhaal van Deepak Chopra over Maharishi's bijna-dood, zomer 2001, en diens verblijf op de intensive care, na met sinaasappelsap te zijn vergiftigd door een ex-discipel.

Om de reputatie te houden van een superhumaan onstervelijk wezen dat nooit ziek kan worden wilden TM-kopstukken dat dr. Chopra hier niets over verklapte.

Vlak voordat Mahesh in een Londens ziekenhuis arriveerde stierf hij, maar werd gereannimeerd, herstelde voorspoedig, maar had weinig zin in een transfusie van Chopra's eigen bloed, om diens karma van sex en drugs niet binnen te krijgen, maar stemde daar tenslotte toch in toe.

De weken erna in het ziekenhuis hadden zij diepgaande gesprekken uiteenlopend van vedische visies tot TM-verspreiding naar de islamwereld, met zijn weerstand tegen de meditatie, vanwege Guru Dev's foto op het altaar tijdens de initiatie, want afbeeldingen van heiligen of van God zijn ginds vloeken in de moskee.

Omdat Maharishi later op het idee kwam dat Chopra met hem wedijverde qua populariteit, concludeerde Chopra te doen te hebben met de gekrenkte trots van een jaloerse grijzaard.
Maharishi gaf Chopra een etmaal om te gehoorzamen en te beloven geen boeken meer te schrijven, wat de arts-vriend zich deed afvragen of een verlichte goeroe wel uit afgunst kan manipuleren.

Dr. Chopra besluit met:
All opposites are reconciled in unity consciousness, the state that Maharishi was in and the state I aspire to every day.

Deepak Chopra's verhaal wordt gevolgd door een forum waarin de beweringen ter discussie staan.


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
Out of range value for column 'id_b' at row 1