Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Wat is Meditatie eigenlijk?
Gepost door : Hans van Meteren
Op: 25/12/2006 15:21
Wat ìs meditatie?
Ik wil een onderscheid maken tussen de "techniek" en de meditatieve ervaring die je kunt hebben als je mediteert.
Meditatietechnieken zijn gericht op het stopzetten van het "wervelen van de geest".
Als je jezelf eens door de dag heen observeert, zul je al gauw tot de ontdekking komen dat je almaar blijft denken. Je ziet iets, hoort of ruikt iets, en er komt iets in je op.
En met dat gegeven gaat je geest op de loop: de ene gedachte roept de andere op en voor je het weet ben je mijlen ver weg. Totdat er een nieuwe prikkel komt en dan begint het hele verhaal weer van voren af aan.
Als je geest eenmaal tot rust is gebracht, even pauze heeft genomen, is er plaats voor iets totaal anders.
Veel mensen vereenzelvigen meditatie met iets religieus. Dat hoeft het niet noodzakelijk te zijn, hoewel velen dat vaak wel zo ervaren.
Lees verder op:
http://www.innerned.org/meditatie.html

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Wiki Pedia
Op: 12/01/2007 11:42
In het christendom is meditatie de beschouwing van een bijbeltekst of een gebeurtenis uit het leven van Jezus. Sinds de Middeleeuwen wordt daarnaast als meditatie gezien de beschouwing van de natuur. In de 16e eeuw werd het doel van meditatie innerlijke organisatie, omgang met God, en toenemende dienstvaardigheid. Onder invloed van de Oosterse renaissance ontstond in de 20e eeuw hernieuwde belangstelling voor stilte, concentratie, en bewustzijnsverruiming.
Objectgerichte meditatie is gericht op (de beschouwing van) een object of een figuur, bijvoorbeeld God, een kaarsvlam of de natuur. Bij contemplatie heeft men niet zozeer de bedoeling de geest te bevrijden, tenzij van irrelevantie, als wel zich te verenigen met het object. Vaak gaat deze vorm van meditatie met een vorm van devotie gepaard.
Objectvrije meditatie is niet gericht op een object of een figuur. Vormen van objectvrije meditatie zijn bijvoorbeeld transcendente meditatie, vipassana en Zen-meditatie.
Als meditatie object-gericht is, kan het evengoed de bedoeling zijn te komen tot een bewustzijnstoestand die vrij is van het object, wat de Ashtavakra Samhita bijvoorbeeld voorstaat.
Als men zich in de objectgerichte meditatie concentreert op een object van devotie, bijvoorbeeld een godheid, of een soetra van Boeddha, dan doet men dit om met die ene devotie alle onrustige emoties uit te sluiten. Als men de aandacht focust op een neutraler object zoals bijvoorbeeld een kaarsvlam (trataka) of op de ademhaling, dan is dit omdat op die manier alle gedachten worden geweerd. Zo komen mettertijd gedachten en emoties tot rust en ontstaat er een toestand van getuige zijn. Deze getuige is zelf geen object. Men kan deze getuige niet als dusdanig leren kennen, met behulp van de zintuigen, maar men kan wel de getuige ervaren en tenslotte worden.
Deze getuige is volgens swami Sivananda van Rishikesh, India, het ware 'IK', dat ook wel Atman wordt genoemd - Christenen zouden het de Ziel noemen - en dat de drijvende kracht is achter ons bestaan. Het Atman is dat wat denkt via het verstand, ziet via de ogen, eet via de mond, hoort via de oren, ruikt via de neus en voelt via het lichaam, maar onberoerd blijft bij alles wat via deze zintuigen wordt waargenomen. Dit ware 'IK', het bewustzijn dat enkel getuige is, is in alle mensen aanwezig. Door voortgezette meditatie versmelt Atman met Brahman.
Het Nederlandse woord "adem" en het Duitse werkwoord atmen hebben waarschijnlijk dezelfde oorsprong als het Sanskriet atman. In de bijbel blaast God met zijn adem een mens van klei leven in. Hij "bezielt" daardoor de mens. Deze bezieling is de goddelijke vonk, het bewustzijn dat via meditatie kan groeien tot atman en mettertijd kan terugkeren tot God (Brahman).
Gautama de Boeddha vermeldt 84.000 verschillende paden die naar verlichting kunnen leiden en alle zijn meditatief.
Meditatie verwijst naar een wijd spectrum van geestelijke oefeningen.
Het woord komt van het Latijn meditari, peinzen over. Verwant met mederi, genezen (vergelijk medicijn). Mediteren heeft dezelfde wortel als meten.
In Christelijke spiritualiteit werd bijvoorbeeld gemediteerd op de verzoekingen of het lijden van de Christus. Meditatie heeft hierdoor ook in Europa altijd een religieuze en een mystieke connotatie gehad.
Maar meditatie of het mysticisme is in het middeleeuwse Europa de kop ingedrukt. We lezen er alleen over in de biografie van de postuum erkende heiligen of meesters zoals Meester Eckhart.
Meditatie betekent in de westelijke traditie ook peinzen over iets, zoals Descartes zijn werken ook meditaties noemde: dieper doordenken over iets, over fundamentele vragen of problemen.
Meditatie wordt in het westen ook wel contemplatie genoemd.
Meditatie komt meer voor in Azië. Meditatie is daar wijd bekend en beoefend, ook door de gewone mensen. Een mogelijke beschrijving van de Aziatische opvatting over meditatie, zoals een kind het daar al leert, is :'Meditatie is een stille geest'. Tal van metaforen of vergelijkingen of beschrijvingen zijn dan nog mogelijk.
De oefening bestaat er daar dus juist in de geest leeg te maken en nergens aan te denken. Er wordt ook in het oosten traditioneel veel gemediteerd met een object, peinzen over iets: maar dan nog is het uiteindelijk doel de stille, lege geest, waarin het denken tot rust is gekomen.

Het klassieke werk de Yoga Sutra van Patanjali beschrijft deze van oorsprong klassieke Indische opvatting kernachtig in de 2-4de sutras van hoofdstuk 1 'Samapadhi': 'nu een uiteenzetting over yoga; yoga is de bewegingen in de geest tot rust te brengen; dan rust de ziener in zijn werkelijke aard; anders identificeert de ziener zich met de bewegingen.'

Alle andere geestelijke meditatie-oefeningen uit de oosterse traditie hebben klassiek uiteindelijk dit geestelijk nirwana tot doel. Het is in deze geestelijke staat van helderheid en rust dat de mens verlicht of bevrijd is. De mediterende Boeddha wordt dan ook vaak met een glimlach voorgesteld.

Meditatie bestaat uit ergens aandacht aan geven.

Iedere mens kent eigenlijk wel de 'mediterende' staat van de geest: het gaat om een natuurlijke staat van de geest waar bijvoorbeeld kinderen en sommige individuen merkbaar in verkeren. Daarom is het zo moeilijk of zelfs onmogelijk om deze natuurlijke staat door oefening te verkrijgen.

Meditatie kan een methode zijn waarmee de mens zichzelf veredelt en verheft. Het doet denken aan de zoektocht van de middeleeuwse alchemisten naar de steen der wijzen, nodig om lood te kunnen veranderen in goud. Het doffe lood is een symbool voor de toestand van de een in zichzelf gekeerde, egoïstische, van het licht afgekeerde, verduisterde geest. Het blinkende goud staat voor de mens met een bevrijde, ongebonden en verlichte geest.

De Soefis kennen dit begrip ook. Ook bij hen staat het zoeken naar de transformatie van een onedel metaal in een edel metaal model voor een spiritueel proces. In plaats van lood gebruiken zij kwikzilver. Kwikzilver is een vloeibaar metaal, dat altijd in beweging is, net zoals 's mensen emoties en gedachten. In de Soefi-alchemie wordt van het kwikzilver eerst zilver en daarna goud gemaakt. De geest en de emoties worden gestild. Het voor dit veranderingsproces onmisbare ingrediënt, de katalysator, is vuur of warmte, wat bij de Soefis een symbool is voor liefde, liefde voor de anderen, liefde tot God. Bij hen zien we dus ook dat de heroriëntering van zichzelf naar de anderen toe noodzakelijk is om als mens te veredelen en deugdzamer te kunnen leven. Liefde tot de mensen en de liefde tot God is bij de Soefis wat bij de Alchemisten de steen der wijzen is. Volgens de Soefis maakt enkel de liefde het leven de moeite waard. Daarom noemen zij hun methode van meditatie "de alchemie van het geluk".

Meditatie als methode van alchemistische transformatie ter bevrijding van de menselijke geest, kan dus ook worden gezien als een streven naar geluk. In Falun Gong wordt er geen onderscheid gemaakt tussen het spirituele hart en de geest. De Soefis zijn het daamee eens, want volgens hen ontdekt alleen een bevrijde geest wat liefde is, een liefde die vervolgens uitstraalt vanuit het gezuiverde hart.

Gepost door: Maya
Op: 12/01/2007 11:46
Het hindoeïsme en boeddhisme geven aan dat een mens een wereldbeeld kan hebben dat ver van de werkelijkheid afstaat, zo ver dat het verstoken is van licht (=inzicht). De mens is volgens deze leringen door een sluier van illusies omgeven die de ware toestand van de wereld aan het zicht onttrekt. Deze sluier noemen ze Maya een Sanskriet woord voor illusie. Volgens deze Indische en Chinese leringen worden mensen geboren omdat ze karma hebben, karma dat hem/haar aan de aarde bindt. Het is echter niet de bedoeling van het menszijn om zich met het aardse alleen tevreden te stellen; menszijn is volgen deze leringen een kans die men krijgt om door middel van meditatie dit karma te verwijderen.

Dit levert nog een definitie van meditatie op:

Meditatie is een methode om karma ongedaan te maken, d.w.z. om de karmische bindingen die mensen aan de aarde kluisteren door te knippen, waardoor de sluier van illusie (Maya) verdwijnt en het bestaan zoals het werkelijk is zich aan hen openbaart.
Boeddhisten zeggen het zo: een meditatieve toestand bereikt men pas als men alle gebondenheid en verbondenheid met aardse begeerten loslaat. Bij hen is het sleutelwoord "onthechting".

Osho noemt de aarde "het Paradijs van de lotus". Hij ontleent deze beeldspraak aan het Zenboeddhisme. De lotus is een bloem die onder water, in het duister, in de modder, wortel schiet en opgroeit naar de oppervlakte toe. Van zodra ze boven water uitkomt ontvouwt ze zich onder invloed van het licht van de zon. De modder is symbolisch voor de moeilijkheden die men op aarde tegenkomt, het donkere water staat voor de pijnlijke emoties die daardoor worden teweeg gebracht. Het openvouwen van de lotus boven het water, onder invloed van de zon, staat voor de bevrijding van alle zorg en voor het vinden van het geluk, de liefde en het licht. Van Jesus wordt gezegd dat hij op het water kon wandelen. Dit lijkt eveneens te wijzen op een overwinnen van emoties en moeilijkheden na het bereiken van diep inzicht. Ook in het hindoeïsme vindt men deze thematiek terug: de hindoegoden worden allen afgebeeld met lotusvoeten of zittende op een opengevouwen lotus ten teken van bevrijding van aardse zorg.

Gepost door: Harry4
Op: 13/01/2007 21:41
Pak een Meditaite, duik in je gedachten tot het er even stil is, en zuiver zo je zelf. Dat is goed en ervaarbaar. Al het gezeur dat daarna steeds weer te koop wordt aangeboden is hersenspoeling en/of onzin.


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |