Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Boeddhisme Wetenschap of Religie
Gepost door : Désirée
Op: 20/12/2006 12:44
"Boeddhisme staat dichter bij wetenschap dan bij religie. Neem de dingen niet klakkeloos aan maar onderzoek het! Ervaar het, anders is het (voor jou tenminste) niet waar. Verdiep dit steeds verder, blijf onderzoeken. Zet de dingen niet vast als ‘de waarheid’. Wees niet dogmatisch.
Het verschil is dat wetenschap observeert van buiten objecten, Boeddhisme observeert van binnen uit, wordt er één mee.
Woorden helpen als voertuig, brengen ideeën over, kunnen je helpen om in contact te komen met je wijsheid. Maar als je het niet onderzoekt en ervaart blijven het slechts woorden."
Tot zover een stukje uit de dharmatalk van Jan Boswijk van 21-1-06. Ik denk dat Boeddhisme veel weg heeft van wetenschap. Als het bijvoorbeeld gaat om de vijf aandachtsoefeningen gaat het om bewust worden en blijven van gedachten en daden welke heilzaam zijn. Dit zul je voor jezelf moeten onderzoeken, bevestigen of verwerpen naar gelang het voor jou waar is. Omdat het om aandachtsoefeningen gaat en niet om regels is het niet dogmatisch, hetgeen me op deze manier zeer aanspreekt.
Op andere punten heeft het Boeddhisme voor mij toch meer van ee religie weg. Hoe zit het bijvoorbeeld met andere levens, hergeboorte, reïncarnatie? Dat lijkt me meer met geloof te maken te hebben dan met wetenschap. Hoe kun je dit onderzoeken? Ook de rituelen binnen het Boeddhisme lijken soms een religieus tintje te hebben.
Ik ben benieuwd hoe anderen denken over Boeddhisme: wetenschap of religie?
Groet,
Désirée

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Namasté
Op: 20/12/2006 12:47
besten, volgens mij is het niet zo eenvoudig om het boeddhisme of gelijk welke religie, hand in hand te laten leven met de wetenschap. Zolang de onderzoeker niet afgedaald is tot in de dimensie achter het denken, zal zijn religie-beleving onecht zijn en een pover afgietsel blijven van bestaande religies, en dat is nooit de bedoeling geweest van bijvoorbeeld Boeddha of Jezus. Hun betrachting was dat hun leerlingen de zoektocht startten naar hun ware "ik". Boeddha en Jezus, en al de andere, wilden alleen maar hun inzicht delen met hun leerlingen, namelijk hun beleving van de werkelijkheid. De enige manier om deze "werkelijkheid" te ontdekken is de weg naar binnen, de ogen sluiten en mediteren (= gaan naar je centrum). Wetenschap kan met vele aspecten van meditatie overeenstemming ontdekken, zoals de veranderingen in het lichaam als gevolg van meditatie, hartslag en hersengolven en zelfs veranderingen waarnemen in de hormonen, de stamcellen en het DNA. Wetenschap erkend de invloed van meditatie op de stressgevoeligheid en depressie. De meeste wetenschappers gaan echter niet verder dan dat en blijven steken in een meewarrige blik naar religie. Enkelen van hen durven de stap te zetten over de grens van de wetenschap, en belanden in de dimensie van de meditatie. Het schijnt dat zelfs Albert Einstein uiteindelijk de wetenschap heeft losgelaten en de hand gereikt heeft naar zijn innerlijk inzicht.
De vele discussies omtrent vele punten, zoals reïncarnatie en wedergeboorte, worden vooral gevoerd door tekstgeleerden die nooit gemediteerd hebben. Dus, laten we verder mediteren en gaan naar de bron van al onze vragen en niet blijven hangen ter hoogte van het beperkt denken.
Namasté

Gepost door: Hemasa
Op: 02/08/2007 11:37
DALAI LAMA WETENSCHAPPELIJK GESCREEND
In de overtuiging dat wij onze hersenen kunnen trainen op een gelukkige staat van zijn, heeft de Dalai Lama wetenschappers uit de Verenigde staten uitgedaagd. Samen met een groep andere boeddhistische 'meditatieveteranen' is His Holiness naar de VS gevlogen om daar met behulp van de modernste scantechnieken allerlei experimenten te ondergaan.

MEDITATIE ALS GELUKSTRAINER
Onder leiding van de neurowetenschapper Richard Davidson van de Universiteit van Wisconsin werd hiermee het effect van meditatie op destructieve emoties onderzocht. in vergelijking met 'gewone mensen' bleken de boeddhisten een aanzienlijk hogere hersenactiviteit te hebben aan de linker frontale voorkwab, het gebied dat met geluk, vrolijkheid en energie wordt geassocieerd. Vervolgens werden 23 Amerikaanse medewerkers onder de loep genomen. Na acht weken meditatietraining bleken zij steeds minder 'hersendrukte' te vertonen in de frontale voorkwab, het gebied dat met verdriet, angst, zorgen en depressie in verband wordt gebracht. In een ander onderzoek van Dr. Paul Ekman van het Medisch centrum in San Fransisco bleken boeddhisten die veel mediteren nauwelijks fysieke reactie te vertonen bij gruwelijke tv-beelden of plotselinge geweerschoten. Die tevreden glimlach en kalme uitstraling lijkt daadwerkelijk een innerlijk leven te weerspiegelen, zo concludeerde onderzoeker Ekman: " Iets in de bewuste boeddhistische praktijk resulteert in het soort geluk dat wij allemaal nastreven."

Bron: Vision of compassion, Oxford University Press, p.107-130



| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |