Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Is Advaita-predestinatie Nachtmerrie Kosmos?
Gepost door : Willem Wiggelbol
Op: 01/11/2008 15:53
Donderdag volgde ik een lezing over Advaita
Deze wijkt in zijn leer volgens mij af van een veelvoorkomend beginsel onder New Age-methoden: het geloof dat je een vrij en zelfscheppend vermogen bezit. De spreker zegt dat sinds de Big Bang alles afdraait als een voorgeprogrammeere DVD-film, inclusief je eigen keuzes, die ook niet beschouwd kunnen worden als je eigen verantwoordelijkheid, want alles ligt al vast.

Voor mijn gevoel wijkt dit weer af van ideologieën die stellen dat je door je spirituele techniek (beter) van A naar B moet komen.
En dat gebeurt alleen als je goed gemotiveerd bent. Maar stel dat voorgeprommeerd is dat je NIET goed gemotiveerd bent, dan heb je even ongeluk?

Wat me typisch aan TM-lezingen deed denken is de redenatie dat het individuele wezen dat je bent uitsluitend gebonden is aan je aardse lichaam (aan je zenuwstelsel). Ik heb TM-leraren altijd horen praten alsof je "groei" hierzonder kansloos is.
Paragnosten en mediums verklaren juist dat in "de sferen" evenzeer groei plaatsvindt. (Waarom er groei plaats moeten vinden heb ik nog nooit begrepen).

Ik heb een schoolvriend die binnenkort doodgaat. In mijn huiskamer hangt een koekoeksklok voor de sier. De klepel hangt stil. Ik heb afgesproken dat hij tracht die klepel na zijn dood een zetje te geven. Mijn moeder had ik dat ook gevraagd (niets gebeurd). Als de klok vanzelf gaat lopen zie ik dat als onomstotelijk bewijs.

Het geloof zoals voorgesteld door Advaita komt niet op me over als iets waar mensen makkelijk hoop of steun aan zullen ontlenen, vanwege de predestinatieleer der totale machteloosheid ten opzichte van de gang der dingen.
Nog even doorgeredeneerd: die Big Bang zal wel één knettervonk zijn van een bougie waar een oneindig aantal vonken door gemaakt worden en in al die vonken zit steeds opnieuw dr. Mengele en Auschwitz, onze eigen oorlogsmisdaden in Ons Indië en de B52's boven Vietnam. Nachtmerrie kosmos.

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: E. Laenen
Op: 02/12/2008 16:07
Hallo,

Wellicht dat deze website wat meer inzicht kan bieden: http://www.chakraplein.nl/vrije_wil.htm

Groetjes,
Eveline

Gepost door: Waterschrijfsel
Op: 06/03/2010 14:34
Even een aantal opmerkingen over je verhaal: Advaita Vedanta is geen geloof, theorie of New-Age methode. Vrij vertaald betekenen deze Sanskriet woorden: Niet Twee Einde (der) Kennis, oftewel De leer van non-dualiteit. (Na 'kennis' blijft eenheid over). Advaita gaat alleen uit van feiten, niet van meningen. Dit is een erg belangrijk verschil met een geloof, omdat die gebaseerd is op een overlevering en/ of bedachte constructies.

De vrije wil bestaat alleen als gespreksonderwerp tussen 2 vermeende afgescheiden entiteiten. De grap is dat 'alles' één is. Dit klinkt als een cliché, maar is daarom niet minder waar. Het gevolg van dit inzicht is dat je kunt beseffen dat alles zijn gang gaat - zoals een steentje van een berg naar beneden rolt. Onderweg komt het steentje van alles tegen, wat zijn loop beïnvloedt. Staat dit allemaal van te voren vast? Ja en nee. Het ENE doet wat het wil, maar het ENE is geen persoon. Het ENE kijkt door jouw ogen en creeert de gedachte dat het een persoon is met een vrije wil. Deze gedachte wordt gekent en dit mechanisme houdt zichzelf in stand tot er in dat specifieke lichaam-geest-Kennen gebeuren er bovenstaand inzicht indaalt. Kun je dit inzicht afdwingen? Ja en nee. Het gebeurt of het gebeurt niet.

Gepost door: Waterhoofd
Op: 22/03/2010 13:23
Vind je het een GRAP dat alles één is? Ik vind er niks grappigs aan. Deze opmerking is wel een grap.
Maar nu serieus: vergelijk je het ENE dat zijn gang gaat met dat rollende steentje?
Maar wat dat steentje tegenkomt en wat dan zijn loop bepaalt, hoort dat niet bij het ENE?

Houdt het ENE zich trouwens aan vaste natuurwetten? Als dit niet het geval is zal dat ook wel een grap zijn, maar de vraag is of deze grap leuk is.

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |