Transvitaal-Forum

https://www.memotrip.nl/kijkaan/transvitaal
Omgaan met meer gerealiseerden nader bespiegeld
Gepost door : Wim Heins
Op: 31/08/2008 13:41
Als een relatie beweert volkomen zonder verwachtingen of beeldvorming zich op iets te kunnen verheugen, of bijvoorbeeld in contact te staan met een kosmisch bewustzijn, dan word ik altijd erg onderzoekend.
Uiteraard kan er hier aangelopen worden tegen de grenzen van mijn eigen begripsvermogen.
Ik hoef natuurlijk niet te begrijpen, te herkennen of te doorvoelen wat iemand zegt, om slechts aan te nemen dat het zo is. Maar aannemen dat iets zo is, vormt niet bepaald mijn sterkste punt.
Sterker nog: in beginsel hecht ik aan alles ongeloof.
En dan nogmaals sterker: mijn toch inmiddels opgebouwde paranormale geloof in wat voorbijgaat aan de stoffelijke materie is op zich ook weer bizar, omdat uitgaande van hetgeen ik zelf kan waarnemen en voelen, bij mij slechts één soort geloof zou passen: DOOD IS DOOD.

Toch neem ik bepaalde uitlatingen zonder veel bedenkingen aan, bijvoorbeeld iemands verslag over geregelde uittredingen naar "gene zijde", niet alleen als het iemand is met een heldere paranormaliteit, die zo toch al buiten het "normale" valt, maar ook omdat ik al in uittreden geloof en er niet direct rationele tegenstrijdigheden in hoef te ontdekken.
Ik speel op als iets rationeel volgens mij niet klopt. Bijvoorbeeld je verheugen zogenaamd zonder beeldvorming vooraf, een meditatiecursus die leviteren voorspiegelt terwijl dit nooit echt gebeurt. Zo is het voor mij ook niet te slikken als iemand beweert dat het "diepste Zijn" in een mens een drang heeft naar evolutie om zich nog verder te verdiepen (b.v. door op aarde ervaringswegen te lopen), maar tegelijk volhoudt dat er op het niveau van het diepste Zijn geen dimensie "tijd" bestaat (waarin evolutie immers plaatsvindt).
Volgens ons denken kan iets immers wáár zijn, ofwel ónwaar zijn, maar niet als derde mogelijk waar èn onwaar tegelijk!
De filosofie noemt dit "de uitgesloten derde". Dus guru's die je helpen om verlicht te worden vanuit de bewering dat je het al bent terwijl je toch een proces moet doormaken om het te worden, vind ik lieden met een drogredenatie. En het diepste Zijn zonder tijd maar met evolutiedrang om zich te verdiepen, is voor mij geen redelijke redenatie meer.
Een diepste Zijn dat zich wil verdiepen is in mijn ogen overigens een Zijn dat blijkbaar diep in de problemen zit.

Op bepaalde aspecten van een vriend(in) met een hoger bewustzijn kan ik toch een bepaald zicht onderhouden. Bijvoorbeeld als ik ervaar dat zo iemand veel beter kan schouwen (ook in mijzelf) dan ikzelf of andere 'gewone mensen' dat kunnen, of bijvoorbeeld beschikt over fabelachtige energie, het vermogen essenties op te pakken en te zien wat relevant is zonder bijzaken erg te beklemtonen, of de sterke compassie en toeweiding waarmee zo iemand handelt, bijvoorbeeld om te genezen.
Zo bezien kan ik diegene beschouwen als een verder gerealiseerde mens dan de categorie waar ik zelf toe behoor. In dat geval ben ik wel verbaasd als het contact erg makkelijk en leuk verloopt in de persoonlijke sfeer, want ik ga er eigenlijk vanuit dat iemand met een lichter bewustzijn en een grotere bestaansvrijheid met minder bestaanspijn, niet veel behoefte heeft aan contact met het lagere niveau (behalve voor hulpverlening) waar ik dus zelf op zit met mijn gefrustreerde levensgevoel.
Toch kan het gesprek of samenzijn wat inhoud en verdieping betreft ook best body hebben. Er kan veel persoonlijk vertrouwen en tegelijk ook veel welgemeende speelsheid over en weer gaan, waardoor samengevat persoonlijke relaties tussen lager en hoger gerealiseerden nochtans vallen onder wat wereldlijk mogelijk is.
Wim Heins

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

Gepost door: Yang Oei
Op: 22/10/2008 15:42
Het zonnejaar wentelt zich naar herfsttij.
Stormen blijven uit, maar des te feller woeden zij als de winter op zijn schraalst loopt. Zou er op de plassen nog een zucht van verlichting door een gladde ijsvloer schieten als twee individuen op geslepen ijzers door de winterzon benen?
De kreet van een verre vogel versterft.


| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |